Växande småbåtsklass - 606 an

Gunnar Holmqvist har seglat olika tävlingar med 606 an från och med 2001.

Än idag seglar Gunnar med sin gode vän Pär bertil Eklund från Uppsala.

Flera 606 SM och även FM på Åland har det blivit. Planen inför säsongen 2014 är att segla SM i HJO.

Hjo ligger på västra sidan av Vättern. Det är ett ställe som varken jag eller Pär har seglat.

Vi båda ser fram emot att tävla på sjön Vättern. Båten 606 an ritades 1969 av båtdesignern och sedermera

seglarlegenden Pelle Pettersson det är en bra och spännande båt både till ungdom och äldre besättning 

menar Gunnar. 606 an, är förhållandevis billig och lätt att hålla shipshape .606-an bör kunna etablera sig även norrut.

En uppmaning till båtklubbar i Norr. Ta en närmare titt på den lilla läckerheten.

Klubben USS som min kompis Pär är tävlingsansvarig i håller just nu på att bygga ett båthus

speciellt för att kunna fixa och dona med deras 606 or som klubbens ungdomar får segla med.

detta uppsving inför kommande säsong för klubbens båtar gör att klubben söker fler Instruktörer/Ledare

till Ungdomssektionen. Så vill du bli det kontakta då UNGDOM@USS.NU. Vi på Delfinsegel har ställt upp

genom åren genom att bland annat Cut ut nya siffror samt speciella klassflaggor som skall användas av

kappseglingsfunktionärer.med vår Laserskärmaskin. Siffrorna skall monteras på begagnade segel som klubben

köpt till sina 606 or som seglas av ungdomar men även av  äldre medlemmar .

Delfinsegel har även skänkt segelstället Jag och Pär seglat med.

Historia om 606 an

606 an är lite av en Dr.Jekyll och Mr. Hyde. Hon är en kölbåt i lättvind och blir en jolle när det brallar i.

I vind från och med 8m/s kan man lätt komma upp i planing. Och är man lite oförsiktig säger hon ifrån och kan slå omkull.

Nervkittlande på undanvindseglingarna i lite mer vind. Att skapa en livlig och modern båt var också tanken när båtdesignern

och sedermera seglarlegenden Pelle Petterson 1969 ritade båten som skulle ersätta Stjärnbåten.

Monark byggde men fick inte riktigt fart på försäljningen förrän eldsjälen, dansken Ole Bundgaard,

känd för marknadsföringen av Finn- och Trapezjollen, ilade till undsättning och bidrog till att 606 snabbt

blev en av de mest omtyckta kappseglingsbåtarna i landet. En anledning till att 606-klassen blev så stor

på 70-talet var också att GKSS beslöt sig för att anta den som ny entypsbåt för juniorer.

GKSS letade efter en attraktiv, snabb och rolig kölbåt med goda trimmöjligheter.

De båtar som också var tänkbara var Mustang Jr och Yngling. Omständigheterna som slutligen låg till grund

för valet av 606:an var fler trimmöjligheter och större utrymme i sittbrunnen. 606 hade teoretiskt kunnat bli en

olympisk klass.Tanken är inte så långsökt. Två år före 606 tog form på Pelle P:s ritbord, skapade norrmannen Jan Linge

Solingens mindre syster Ynglingen. Med hjälp av en ganska lyckad marknadsföring turnerade Ynglingen runt och

etablerade sig i Europa. Den vida spridningen har säkert bidragit till att Yngling sedan togs ut som OS-gren 2004 och 2008.

En sak är dock säker: att 606 inte har blivit olympisk, har inte skadat klassens utveckling i Sverige. Idag syns omkring

100 båtar på kappseglingsbanorna runt om i Sverige, Finland och Danmark årligen. Även i Tyskland finns några enstaka båtar.

Marinen köpte cirka 50 båtar på 70-talet och fram till nyligen fanns några aktiva från försvaret kvar i klassen.

Runt 1990 togs ett viktigt steg när man införde dubbelbotten för att göra båten självlänsande och säkrare.

Detta ledde också till att man tog upp nytillverkningen av 606:an och sedan dess har det tillverkats cirka

100 båtar att lägga till de cirka 600 båtar som finns sedan 70-talet. Alla kategorier av seglare dras till 606.

Det är unga, de som känner sig unga, nybörjare och gamla rävar om vartannat. I toppen finns några av landets bästa seglare.

Oavsett nivå så har man alltid någon att fightas mot. Även om några tar sin satsning på blodigt allvar,

står det dock absolut högst på dagordningen att det ska vara skoj och socialt runt omkring.
Klassen växer till sig på vissa håll i landet; ett undantag är västkusten där återväxten har stagnerat.

Stockholms 606-klubb är däremot ett exempel på hur man på bara några få år har lyckats bygga upp en 606-

verksamhet från noll till cirka 30 båtar. Enkelhet är mottot även för dem som driver klubben.

En kran införskaffades som med kommunens goda vilja ställdes på kajen och uppställningsplatser

hyrs av den intilliggande motorbåtsklubben. Båtarna tas snabbt upp efter varje kvällssegling.

Korta snabba race och fair play på banan är det som gäller på kvällskappseglingarna.
I början av 90-talet samlade 606 så många som ett 80-tal båtar på SM-startlinjen.

De senare åren har siffran legat på nästan 50 båtar, något som Svenska 606-Förbundet

även hoppas på för årets SM i HJO sommaren år 2014.